Namn:
Plats: Djurhamn, Sweden

2006-12-08

Vintern kom av sig

Nu är det drygt fem veckor sen jag skrev att vintern var på väg, men så var icke fallet. Temperaturen har legat mellan 5 och 10 grader varmt hela tiden sen dess. Däremot har det varit riktigt tråkigt väder med massor av regn.
Som tur är så har jag nu hunnit klart med gavelprojektet. För några veckor sedan gjöt jag det sista och körde 35 skottkärror med grus och fyllde ut med. Men grushögen tog slut så det behövs några centimeter till längs hela gaveln. Fast jag väntar till i vår med att beställa, annars ligger det bara i vägen i vinter.
Dräneringen verkar också fungera utmärkt, det blir fort torrt mot husväggen efter regn och det kommer mycket vatten ut ur dräneringsslangen så det är ju skönt.

Köket är också i stort sett klart. Nu återstår endast att skruva fast den övre bänkskivan på bardisken och det ska göras i helgen.

Har även dragit en del kablar och börjat isolera sista lagret och spika råspont i garaget. Nästan en hel sidovägg är klar.

Efter mycket om och men och sex veckors väntan och en herrans massa telefonsamtal och klagomål så har jag nu äntligen fått kassetten i öppna spisen monterad. Jag kan verkligen inte rekommendera Vedeldning i Stockholm AB. De hade en husvagn utanför ICA på Djurö en helg och gjorde reklam för sina kassetter. Jag nappade och beställde en. De kom efter några dagar och mätte upp eldstaden i spisen. Det skulle ta två veckor innan den levererades. Först skulle en ombyggnad krävas för 950 kr för att jag hade så låg eldstad. Sen hittade de en på lagret som skulle passa i alla fall. Efter tre veckor kom en kille och monterade den, och den var nästan hälften så stor som jag förväntade mig. Dessutom gjorde han ett ganska slarvigt arbete och hade inte med sig alla saker. Ett stag mellan luckan och spjället saknades. Det tog ytterligare tre veckor innan det kom på plats samt en del andra saker åtgärdades. De håller till i Åkersberga och jag fick känslan varje gång man pratade med dem att jag bodde för långt bort, så jag blev hela tiden nerprioriterad. Men då tycker jag inte att man ska åka ända hit ut och göra reklam om man inte vill ha kunder så långt ut.
Dessutom fakturerade de ombyggnaden på 950 kr även fast den inte gjordes. När jag påpekade det så erkände han att han missat det, men samtidigt inte tagit betalt för putsning av spisen. Han sa att jag kunde dra av 500 kr. Putsningen av spisen blev ju inte heller som jag ville och jag har ju själv fått spacklat den sista finishen, så jag drog av 950 kr och än har jag inte hört nåt.
Men trots alla problem så funkar den ju väldigt bra i alla fall, även om den är liten och inte så snygg :-) Vi får väl se hur effektiv den är när vintern slår till ordentligt...