Namn:
Plats: Djurhamn, Sweden

2005-01-10

När Gudrun kom till byn...

Fyra dagars ledighet och massor med planer. De flesta sket sig riktigt ordentligt p.g.a. diverse yttre omständigheter.

Hela fredagen veks till inköp av lister, foder och färg m.m. Tyvärr var det mesta av det jag skulle ha slut, så det enda jag kom hem med var ett fönsterbleck till altanfönstret, tre liter grön färg till matrummet och en provburk med grå färg till fondväggen i vardagsrummet.

På lördagen lyckades jag åtminstone få upp taklister i hela vardagsrummet och matrummet. Men tyvärr finns det ju inte en enda rät vinkel i huset så det kommer att krävas en hel del silikon i skarvarna :-)

Men söndagens arbetsplaner slogs snabbt i spillror.

Natten mellan lördag och söndag drog orkanen Gudrun in från sydväst. Skåne och västkusten drabbades hårt med byar upp emot 33 m/s. Men även lilla Djurö fick sin beskärda del. Strömavbrott och nerfallna träd lite här och var. Jag fick ge mig ut på söndagmorgonen och såga upp en tall som blåst ner från min tomt över vägen. Två stora enar hade också lagt sig ner.
Strömavbrottet håller fortfarande i sig och går snart in på sitt tredje dygn. Jag ska strax dra mig hemåt och tända en brasa. Igår kväll när jag åkte hemifrån vid fyratiden var temperaturen nere i 14 grader inomhus, burr...